no-title

Snuslageret.no øker konkurransen i dagligvarehandelen

Lørdag 01.12.2018 hadde finansavisen på trykk en artikkel som tok for seg konkurransen på snus i den norske dagligvarehandelen. Vår kommunikasjonsdirektør, Markus Lindblad, var selvfølgelig på plass og kommenterte saken.

Les hele saken gjengitt under eller les saken i finansavisen ved å trykke her!

Atter er konkurransen i dagligvarebransjen tema. NorgesGruppen, Rema og Coop dominerer Daglig vare­Norge, og tilsynelatende er konkurransen knallhard. Men er snusprisen hos Coop 40 prosent høyere enn snusprisen hos Snuslageret? – Hvordan Snuslageret opererer og hvordan de klarer å selge produktene med det avgiftsnivået som er i Norge, og uten å gå med tap, det må de nesten svare på selv, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop til  Finansavisen.

– Vi tjener penger og vokser raskt samtidig, sier adm. direktør Magnus Lindblad i Snuslageret. Hvis man deler overskuddet på antallet solgte snusbokser, får man et resultat på en femkroning pr. boks. Det lever Lindblad godt med.

– Vanlig inntjening
Gitt samme kostnader tjener dagligvareaktørene 30–35 kroner mer enn Snuslageret.

– Vi har ingen større inntjening på snus enn det som er vanlig i vår bransje, og ut fra et helse aspekt er ikke dette et produkt vi har noe ønske om å selge med tap. Konkurransen i markedet styrer prisen, hvor vi skal være konkurransedyktige mot våre konkurrenters pris, sier Kristiansen.

 Han påpeker at prisjusteringene gjennom året viser at markedet fungerer. Slikt sett støttes han av konkurrentene i NorgesGruppen.

– Når det gjelder konkurransesituasjonen som sådan, opplever vi den som tøff hver eneste dag, og kundene har en rekke ulike arenaer der de kan kjøpe for eksempel snus; dagligvare, kiosker, grensehandel med flere. Det er dermed ikke slik at våre kjeder kan ta de prisene de selv ønsker, de er i stor grad prisgitt den tøffe konkurransen, både innenfor enkeltvarelinjer, men også innenfor dagligvare generelt, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen og henviser til Meny.

– Årsaken til prisforskjellen er det vanskelig for oss å si noe om, all den tid vi ikke kjenner denne aktøren, men årsaken til prisforskjellen kan være alt fra fri frakt, salg uten særlig fortjeneste og lavere kostnader grunnet at det er en nettbutikk, sier Nina Horn Hynne i Meny.

Rema 1000 besvarte ikke spørsmål om sine høye snus priser.

– Størst innen fem år
Med 30 prosent lavere pris enn i dagligvare selger Snuslageret i år snus for 500 millioner kroner, og forventer å sitte igjen med et overskudd på 20 millioner.

– Hvordan kan du mene at konkurransen fungerer når de store dagligvareaktørene kan prise seg 40 prosent høyere enn dere? – Vi øker utrolig. Det går å konkurrere innen dagligvarer i Norge fordi man selv kan bestemme hvilken margin man vil ha.

– Da burde jo alle ha handlet hos dere, men det gjør de ikke. De handler likevel på Kiwi. – Det er et konsummønster som må endres. Innen fem år er vi større enn NorgesGruppen på snus, spår Lindblad. De øverste 14 kronene på hver snusboks han selger er moms, slik at eks-momsprisen er 56. Drar man av snusavgiften på 20 kroner pr. boks, betyr det at Snuslageret har 36 kroner i nettoinntekt pr. boks. Hvor mye innkjøpsprisen er, vil ikke Lindblad si, ut over å si at den er lik for hele bransjen.