Nye løsninger i en eksplosiv netthandel  - Pakkeboksene erobrer Norge

Nye løsninger i en eksplosiv netthandel - Pakkeboksene erobrer Norge

Lei av å bruke tid på logistikk, planlegging og venting? Denne våren har vi fått en ny leveringspartner som gjør handelen lettere, raskere og mer fleksibel.

Med Instabox mottar du produktene akkurat den dagen du ønsker, og velger selv utleveringssted. Du trenger verken å gå til nærbutikken eller holde deg hjemme for å motta varene du handlet på nettet. I stedet for å bruke unødvendig tid på planlegging, kan du bare plukke opp pakken fra en boks på veien hjem. Skapene eller boksene plasseres på steder der folk ferdes, som store kjøpesentre, dagligvareaktører, kiosker og større eiendomsaktører. Du bestiller varen på nett, velger Instabox som leveringsmetode i kassen, og mottar en sms med sporingslenke og PIN-kode. Deretter er det bare å hente ut pakken med PIN-koden, der du ønsker. Skulle det bli en endring i planene, kan du bare bytte til et annet skap eller gi PIN-koden til en venn som kan plukke opp pakken.

Tilbyr ekspresslevering samme dag 

Det svenske selskapet Instabox er nå på full fart inn i den voksende jungelen av leveringstjenester. Den nye løsningen med pakkebokser har blitt et svært attraktivt tilbud, som allerede dekker 90 prosent av den svenske befolkningen. Nå er de også i ferd med å erobre Norge, med sine effektive verktøy. Utover fleksibiliteten som tilbys, er fortrinnet at man kan motta varen samme dag - med ekspresslevering, dersom man bestiller før kl. 11 den aktuelle dagen.

Instabox ble etablert i 2015 av entrepenørene Alexis Priftis, Staffan Gabrielsson og Johan Lundin, med målsetting om å tilby et smidig og raskt logistikkalternativ innen E-handel.

- Det var et hull i logistikktilbudene på markedet, der kundene enten måtte vente hjemme på en leveranse eller stå i kø for å hente pakken på et utleveringssted. Dessuten tok det veldig lang tid å få pakken sin levert, forteller Head of Sales Nordics hos Instabox, Armen Jazic.

- Den første kunden ble et velkjent svensk onlineapotek der Instabox leverte pakker med en «same-day service» til de første smarte skapene i Stockholm. Det tok ikke mer enn 15 minutter før den første ordren rullet inn, og like etterpå kom det mail fra fornøyde kunder som var forbløffet over hvor smidig og raskt Instabox leverte. En fornøyd e-handler, en gruppe fornøyde konsumenter, og plutselig begynte Instabox vekstreise å skyte fart, sier han.


Raskere vekst i Norge 

- Hva slags kunder har dere?

- Målsettingen har alltid vært at så mange konsumenter som mulig kan få akkurat sine onlinekjøp, uansett kategori, levert til noen av våre smarte skap - hvilket innebærer at vi er representert innen en rekke ulike segmenter. Vi er blant annet representert innen mote, skjønnet og helse, apotekvarer, hjem og interiør, og tobakk, forteller Jazic, som tilføyer at Instabox i dag har en vekstrate på over 300 prosent.

- Vi har satt ut mer enn 1700 pakkeskap, leverer over 1 million pakker i måneden og har samarbeid med selskaper som H&M, Ikea, Boozt, Apotea, Varner-gruppen, Linda Johansen, Blush og Haypp Group. I Norge vokser Instabox raskere enn vi gjorde på begynnelsen i Sverige.

-Hvilken rekkevidde har dere i dag?

-Vi setter kontinuerlig ut nye skap i hele norden, i et rasenede tempo. I dag er vi markedsledende på skap i Sverige, der vi dekker den absolutte majoriteten av befolkningen, og vår dekning i Norge og Danmark vokser stadig. Nylig åpnet vi ytterligere en ny terminal i København, lanserte flere skap i blant annet Århus og i Norge fortsetter vi å rulle ut nye skap i høyere og høyere tempo. Det finnes ulike definisjoner på rekkevidde, men vi har ikke bare flest antall skap, vi har dessuten flest antall luker. Det er en stor forskjell på å ha 100 skap med 15 luker per stykk eller å ha 100 skap med 100 luker per stykk. Det er noe som mange ofte glemmer når man sammenligner ulike aktører, avslutter Armen Jazic.

Instabox har som mål å få plassert ut 300 bokser i løpet av året, og på den måten dekke 40 prosent av befolkningen på Østlandet, tilsvarende to millioner nordmenn. Dette kom frem i bladet Kaptial tidligere i år, der den norske sjefen for Instabox, Benjamin Dale, ble intervjuet.