
Historien om skruf
Skruf ble startet av to livslange venner som så muligheten til å lage en stor fremtid for et lite produkt. Livslange venner og entreprenører, Jonas og Adam, satte seg i 2001 for å diskutere hvordan de kunne bruke sine ferdigheter i finansbransjen til å starte en virksomhet i Sverige innenfor et felt de kjente en sterk lidenskap for. De ønsket å skape et svensk produkt, noe spesielt og autentisk.
Dette fant de på et av de mest usannsynlige områder: det svenske snusmarkedet.
Hvis du spør Jonas og Adam i dag hvorfor skruf har lyktes, har de et klart svar. "Vi begynte som en rebell- bevegelse som tilbyr et kulere, mer premium og ekstrem personlig snus. Kvalitet og individualitet kommer først, og hvis du vil gjøre skille deg ut fra mengden når du velger snus, har du egentlig bare ett valg: skruf ".
Merket tar form
Med bare en beskjeden mengde penger for å realisere sine drømmer, begynte de å reise rundt i landet og forsket på Internett for å se hva de kunne lære. Dette skapte interesse hos den velkjente svenske markedsføringsguru Michael Storåker og en forsker med navnet Kent Sändh. De ble med på satsningen videre gjennom et lite snusprodukt de hadde produsert lokalt, i et lite sted som ligger i Småland. Merket var nettopp blitt født.
Fra limonade til tranebær magi
De satte i gang produksjonen i et gammelt meieri på slutten av 2003. De prøvde forskjellige formler til de endelig lyktes med å lage en snus de kunne være svært stolte av og som kunne konkurrere mot hvilken som helst kvalitetssnus som allerede fantes på markedet. Med et robust produkt av høyeste kvalitet i ryggen, kom de over en gjenglemt "skogsbær" limonadeflaske på baksiden av et skap. Med litt justering og «magic» med oppskriften ble dette en katalysator for skruf Tranbär.
Skruf inntar Norge
De hadde skapt et godt produkt, men spørsmålet ble igjen - hvordan skal man fortelle folk om produktet, med de markedsføringsrestriksjonene som gjelder for tobakk i Sverige? Et godt produkt trenger en flott totalpakke og noe som skiller det fra mengden. De fleste snusbokser er tradisjonelt i mørke, jordiske farger, og det ville de gjøre noe med! Den lille hvite skruf-boksen ble lansert, og «word of mouth» som markedsføring brakte dem videre derfra.
Våren 2004 lanserte de i skruf Norge og fikk umiddelbart omtale på øverste nivå. Allerede neste dag jaktet 1 million nordmenn på skruf-produktet i Norge. Markedsandelen økte fra 0% til 4% over natten (I dag: 40 % markedsandel).
Etter den vellykkede inngangen til det norske markedet begynte de internasjonale aktørene å legge merke til dem. Dette var en vellykket oppstart med stort potensiale og et stort utvalg av produkter rettet mot en trendy og krevende forbrukergruppe. Imperial Tobacco innledet samtaler og kjøpte seg dermed inn i skruf-fenomenet for å ytterligere skape internasjonalt fokus og produktvekst.