
E24.no: Snusgigant reagerer kraftig på regler om dobbel alderskontroll
På e24.no kan du nå lese om at helsedirektoratet ønsker å gjøre det vanskeligere å handel snus på nett. Dette ved å innføre et regelverk slik at alder må kontrolleres både ved kjøpstidspunktet, og når pakken leveres.
Du kan lese hele saken på E24.no her!
I forbindelse med at alle selskaper som driver med fjernsalg av tobakk skal registreres hos Helsedirektoratet, blir det også presisert i regelverket at alder skal kontrolleres både når man kjøper snusen på nett, og når det blir levert på døren.
Dermed kan det bli dobbel-verifisering av alder, i stedet for én verifisering i kjøpsøyeblikket, slik det er i dag.
Kommunikasjonssjef i Snuslageret.no, Markus Lindblad, reagerer kraftig på regelverket som ventes innført i løpet av 2020.
– Vi får en stor ekstrakostnad med disse reglene, og blir tvunget til å sette opp prisen, og tjenesten blir mindre smidig, sier han og legger til.
– Hver fjerde snusboks kjøpt i utlandet
Virke representerer handelen som har kjent hvordan det lukrative snusmarkedet har minket i størrelse de siste årene.
Organisasjonen som representerer de mektigste aktørene i varehandelen, sier de har fått tydelig beskjed om utviklingen i markedet på nett.
– Det er en stor bekymring i handelen, og de er veldig opptatt av at disse nye nettaktørene ikke stjeler markedsandeler, sier Harald Andersen, leder i Virke Handel.
Han snakker dagligvarebutikkenes, kioskenes og bensinstasjonenes sak.
– Vi ser på ingen måte noen nedgang i snuskonsumet i Norge, men all veksten skjer i andre kanaler enn de fysiske butikkene. Det skjer på nett og på grensen, sier Andersen.
– Men er det rettferdig at kjøp i butikk bare krever én alderskontroll, mens kjøp på nett krever to alderskontroller. Er ikke det strengt?
– Strengt og strengt, det er en annen tilnærming. Jeg kan kjøpe snus på nett med din BankID, det er vanskelig å kontrollere alder på nett i motsetning til den fysiske overleveringen, sier Virke-sjefen.
Andersen sier at de er glade for gründervirksomhet og økt konkurranse, men mener det må inn i ordnede forhold.
Flådd forbrukerne
Snuslageret.no har blitt så store at de ikke lenger kjøper snus av grossist, men kjøper rett fra produsenten i Sverige, og prisen på nett ligger så vidt E24 kan registrere godt under butikkprisen.
– Det fantes ingen konkurranse før vi kom på markedet, så det er klart dagligvareaktørene er opprørte, de har flådd norske forbrukere i årevis, men nå har vi kommet og tatt bruttomarginene deres, sier Lindblad.